onsdag 15. desember 2010

En plass i sola

Gullbjørn har lagt merke til at familien er voldsomme med å smøre seg inn med solkrem, hver eneste dag, om de skal på stranda eller ikke. Idunn får faktor 50 på, mens de to voksne bruker 30 og 20. Gullbjørn bryr seg ikke, han har alltid vært gylden i pelsen, men han observerer at det er et tema som mange er opptatt av.

Ozonlaget er spesielt tynt over Australia, og det er mange som har fått hudkreft. Barn går som regel med solhatter som også dekker halsen, legionærstil kaller noen det, og mange sjekker føflekkene sine hvert eneste år. Men det er jo fint vær, så man kan ikke bare være inne heller.

Her om dagen skulle mor i familien på hjemmebesøk hos en bikini-forhandler. Kroppen hennes passer nemlig dårlig inn i standard størrelser, og etter å ha fått diverse god og ekstremt dårlig service måtte det letes på internett. Den forrige bikinien kom tross alt fra Dronning Elisabeths bh-forhandler i London, Rigby and Peller. Dronningen har også tittelen dronning av Australia, men hit kom verken Rigby eller Peller, iallfall ikke i forretningsøyemed. Men etter å ha vært hos dem i London bestemte Esther fra Bondi Junction seg for at Sydney også trengte en slik forretning der kvinner med spesielle behov kan komme for å føle seg spesielle. Og det gjør man når man roter rundt i et boligområde for å finne huset til Esther, og så kommer inn og får hjelp til å få på seg de lekreste (og dyreste) bikinitopper.

En annen dame var innom samtidig, og etter at hun hadde gått kommenterte Esther at hun var så brun at hun sikkert bodde på stranda, samtidig som hun sa at det ikke var vanlig fordi folk er så redde for hudkreft og rynker og slikt. Selv hadde hun vært i Thailand, og unngikk sola men fikk sprayet på seg brunfarge før hun dro hjem for at det skulle se ut som om hun hadde vært på ferie. Nå hadde hun fått et annet problem, legen hennes sa hun hadde d-vitamin-mangel! D-vitamin kan man jo få i massevis gjennom sola, men det kan være vanskelig å vite hvor den riktige balansen og doseringen av sol er. Familien er iallfall mye ute, og passer seg å smøre godt, så selv om de ikke blir så brune, så blir de veldig spreke av denne byen.

3 kommentarer:

  1. Jeg lurer, er det jeg som tipsa deg eller du som tipsa meg om Rigby and Peller? Herlig sjappe. Glemmer ikke første gang jeg kom inn og synes damen som skulle finne BH-er til meg var vrang når hun ikke bare like greit fant frem de de hadde i min størrelse, det var jo sikkert bare tre... De hadde _noen_ flere enn tre gitt :D

    Forresten synd det ikke finnes solblokk som faktisk er solblokk. Australia er nok ikke landet for meg som blir solbrent i skyggen med langermet og solblokk på..

    SvarSlett
  2. Det husker jeg ikke helt, men vi fant vel Gustav Mellbin i Stockholm sammen når vi var på vei til Dominikanske? Det var første gangen jeg oppdaget at det også fantes badetøy i våre størrelser, og akkurat som du sier - jeg ble sjokkert over at de hadde ikke bare _en_ men et utvalg.

    Har du vurdert noe arabisk-lignende habitter? Ryktene sier at de får til å kle varmen ute....

    SvarSlett
  3. Jeg drømmer jo om at mannen skal lage ex-pat av oss i et araberland, der kan jeg jo gå pakka inn uten at folk tror jeg er en freak ;)
    Sjappa i Stockholm var gøy!

    SvarSlett